صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۴۴

وحدت  اکسیر موفقیت

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

انتخابات 28خرداد1400 با همه بیم‌ها و امیدها با شورانگیزی خاصی برگزار شد؛ چرا که بوق‌های بدخواهان خارجی و جریان‌های سیاسی موازی انقلاب در داخل از مدت‌ها پیش‌ـ چه بسا از پسِ انتخابات کم رونق مجلس در اسفند98‌ـ جدی‌ترین بحث‌ها حول دو ایده رأی دادن یا رأی ندادن را برای این دوره دنبال می‌کردند و این خود به شور انتخاباتی جامعه منجر شده و طرفداران این دو ایده، نتیجه فرجام جدال اجتماعی و گفتمانی خود را می‌بینند. حال، فارغ از نتیجه انتخابات و جدای از اینکه نام چه کسی به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب ملت عنوان می‌شود، باید به چند نکته در باره اکسیر اتحاد و انسجام‌بخش ملت ایران، یعنی وحدت در دو وجه خُرد و کلان که عامل اصلی پیروزی ملت ایران شده است، دقت کرد:

وحدت ملی و همبستگی ملت ایران به ویژه در دقایق آغازین و پایانی روز انتخابات تماشایی بود و آن چیزی که بر رواق چشم خبرنگاران و لنز دوربین‌های آنها نشست، مخابره این تصویر متحد و منسجم از ملت ایران بود؛ چیزی که در چند ماه گذشته خیلی‌ها تلاش کردند با تحریف واقعیت عمیق و ریشه‌داری این تصویر در کُنهِ باورها و اعتقادات ملت ایران، تصویری وارونه را متجلی کنند و تشتت و اختلاف ملی را جایگزین انسجام و اتحاد داخلی نشان دهند که با تلنگر انتخابات رفراندوم‌طور فرو خواهد ریخت! اما انتخابات جمعه با حضور میلیونی مردم از همه علایق و سلایق و با همه گلایه‌ها و نارضایتی‌ها، روایت‌گر تصویر وحدت‌بخشی شد که «اصل» آن در باورها و قلوب مؤمنان ‌بود. این نمایش وحدت در بعد کلان و ملی بود و یک بار دیگر به دشمنان نشان داد ملت ایران در برابر توطئه‌ها و طراحی‌های بیرونی، همانند «مشت واحد» در برابر دهان یاوه‌سراها عمل می‌کنند و در این باره فراتر از خط و مشی جریان و جناح سیاسی تصمیم می‌گیرند.

اما در کنار وحدت ملی، وحدتی دیگر در سطح خرد هم رخ عیان کرد که در جایگاه خود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است و آن، وحدت نیروهای انقلابی بود. در پرتو نتایج این انتخابات این واقعیت به دست آمد که هر گاه نیروهای انقلابی به سازوکار شوراهای وحدت‌بخش و ائتلاف‌آفرین در بین خود عامل باشند، ثمره شیرین نتیجه‌بخشی انقلابی آن را خواهند چشید. راه‌یابی منتخب نیروهای انقلاب و اصولگرا به بالاترین و پایین‌ترین عرصه‌های مدیریتی کشور در ریاست‌جمهوری و شوراها، درستی این راه و سازوکار وحدت را یک بار دیگر به همگان ثابت کرد و برگ تأیید دیگری را بر ثمربخشی خِرد و روحیه کار جمعی افزود. البته این وحدت نسبی هنوز راه زیادی برای رسیدن به ایده‌آل خود دارد. اما مهم این بود که در این انتخابات این راه آغاز شد و لازم است همچنان با اندیشیدن به سازوکارهای بهتر برای جذب و جلب حداکثری به این ائتلاف انقلابی اقدامات عمیق و عاجل کرد. این روند باید همپای حرکت دولت جدید شروع شود و همانند گذشته دفاتر اتحادآفرینی و انسجام‌بخشی تا انتخابی دیگر بسته نشود؛ بلکه برای محدود افراد و جریان‌هایی که حیثیت و هویت خود را مرهون انقلاب هستند، اما امروز با تک‌روی متوهمانه یا تند و کُندروی غیرملتزمانه به گفتمان انقلابی، در مسیر هزینه‌سازی آگاهانه یا ناآگاهانه برای تفکر و جریان اصیل انقلابی و نظام اسلامی قرار گرفته‌اند، اتمام حجت و مسیر هدایت حداکثری برای‌شان فراهم شود. خرمشهر 28 خرداد را مردم رقم زدند؛ اما خرمشهرهای زیادی برای فتح در چله دوم انقلاب پیش روی ملت ایران قرار دارد که وحدت مردم و جریان انقلابی تنها اکسیر موفقیت در آنهاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات